Перейти до контенту
0 800 507 028
Новини

Ворог онлайн. Методи й засоби інформаційної війни

Сили територіальної оборони ЗСУ 217 переглядів

Кожна війна — це протистояння не лише на полі бою. Методи інфор­маційного впливу на противника використовували ще в найдавніші часи. Китайський стратег Сунь-Цзи (VI століття до н. е.) наголошував на важливості послабити ворога, підірвавши його дух. Для цього, за його словами, потрібно дискредитовувати лідерів, створювати конфлік­ти між воїнами та командирами, залякувати й дезінформувати насе­лення. Приводів для таких маніпуляцій може бути безліч: від соціальної нерівності до релігійних конфліктів і неправдивих чуток.

Власне дезінформацію Сунь-Цзи вважав дієвою і потужною зброєю. «Війна — це мисте­цтво обману. Ми воюємо у прямий спосіб, а перемагаємо у непрямий. Виграє війну той, хто зможе обманути й перехитрити ворога», — писав він.

В пізніші часи, особливо з появою друкованої преси, методи інформаційної боротьби значно вдосконалились. Наполеон Бонапарт, наприклад, з допомогою газет намагався виправдовувати вторгнення французької армії до інших держав. В підконтрольних йому друкованих виданнях французьких солдатів описували як визволителів, а не окупантів. Іноземці, які читали французькою, розносили цю інформацію по всьому світу, формуючи таким чином образ «могутнього й справедливого Наполеона».

Зовсім на новий рівень методи інформаційної війни вийшли з винаходом телеграфу й радіозв`язку. Перехоплені повідомлення противника (правдиві або фейкові) часто могли вирішити долю битви. А промови політиків і командувачів у етері радіостанцій — згурту­вати народ чи необережно посіяти серед нього паніку.

Фейкова інформація схожа на інфекцію

В наші часи, коли в сотні разів збільшився потік інформації, а будь-яку новину фактич­но кожен власник смартфону може отримати наживо, інформаційні війни стали значно інтенсивніші. Інструментів для впливу на військо й цивільних побільшало, проте цілі за­лишились ті самі, що і в часи Сунь-Цзи. У війні, яку проти нас розв`язала Росія, вона праг­не деморалізувати військових, розколоти суспільство й, що важливо, — переконати нас і весь світ у своїй непереможності.

Оксана Мороз, засновниця ініціативи з інформаційної гігієни «Як не стати овочем», на­водить приклад російського «вкиду». Не так давно, говорить вона, мережею ширились відео, на яких бійці стверджували, що вони начебто «голі-босі на передовій», а коман­дири кинули їх напризволяще. Ці матеріали активно репостили як звичайні користувачі соцмереж, так і зацікавлені особи. Очевидно, що проблеми із забезпеченням час від часу можуть виникнути в будь-якому підрозділі. Особливо, якщо той виконує завдання на передовій. Але завдання ворога — максимізувати цю проблему. Створити враження, що така ситуація — загальна для усіх наших Збройних Сил.

«Ворог використовує всі канали інформації. Абсолютно всі. Ключове його завдання — поширювати новину руками «корисних ідіотів» (Так іронічно називають тих, хто пере­конаний, що насправді робить добру справу — Ред.). Проте деякі лише таких вдають, а в дійсності — це проплачена кремлівська агентура», — говорить пані Оксана. «Вони мають свою аудиторію, яка акумульована саме таким чином, що сприймає ці «зрадофільські» меседжі в різних інтерпретаціях, а потім злагоджено їх поширює. У росіян є навіть цілі школи, де цих «послідовників» готують. Такою інформацією «заражаються» звичайні ко­ристувачі, які далі поширюють та «інфікують» нею інших».

Оксана Мороз радить також звертати увагу на емоцію, яку провокує той чи інший мате­ріал на дражливу тему. «Якщо є інформація, що «вмикає» у вас настільки сильну емоцію, що нею хочеться негайно поділитися, то, швидше за все, треба зривати внутрішній «стоп- кран». Варто зупинитися, хоча це й важко. А зупинившись, треба привести себе до тями простими раціональними питаннями: хто і для чого це поширює? Про кого конкретно йдеться в інформації? Якщо інформація про військових, то чи відомо, про який конкретно підрозділ мова?», — говорить вона. «Якщо справді виявлено факт, що комусь потрібно допомогти, то сьогодні не так складно буквально в два-три «кліки», донести цю інформа­цію до Командування, яке вирішить конкретну ситуацію. Але якщо ти просто поширюєш, лайкаєш чи емоційно коментуєш, то працюєш на ворога. Це аксіома, яка в нашому світі соціальних мереж не піддається жодним сумнівам».

«Людина в пікселі» завжди говорить правду?

Військовим треба пам`ятати і про власну відповідальність, коли вони створюють той чи інший контент. Скажімо, записують відео, публікують пост у фейсбуці чи дають інтерв`ю для медіа. Довіра до «людей у пікселі» в суспільстві надзвичайно висока. За результа­тами загальнонаціонального опитування, яке у вересні 2023 року провела соціологічна група «Рейтинг», Збройним Силам України довіряють 94% громадян.

Отже, коли військовий, розповідаючи яку-небудь новину, вдається до узагальнень, йому безперечно вірять, а його пост миттю стає «вірусним».

Військові, ясна річ, мають безліч інсайдів, до яких їм самим варто ставитись критично. Пам`ятати, наприклад, що інформація від побратима стосується лише підрозділу побра­тима. І не слід її узагальнювати для всього війська. А спілкуючись у соцмережах і ділячись емоціями, варто наголошувати, що йдеться лише про персональний досвід, не більше.

Популярністю воїнів не раз користувався і продовжує користуватися ворог. В ТікТоку, наприклад, часто поширювались відео так званих «експертів», псевдовійськових, які десь під Києвом переконували свою аудиторію, що вони під Бахмутом. Звісно, справжні вій­ськові одразу помічають брехню, але цивільних переконати легко. Як було вже сказано, під впливом емоцій, звичайні користувачі активно поширюють і коментують цей контент. А якраз саме це й потрібно росіянам, які таким чином доносять до них потрібні меседжі. Зазвичай, «зрадницькі».

В цілому, як відмічає Оксана Мороз, інформаційні атаки росіян відбуваються за трьома векторами. Перший — про те, що таку державу як Росію неможливо перемогти. Вона, мов­ляв, має невичерпні технічні та мобілізаційні ресурси. При цьому джерела таких нарати­вів «забувають», що українське військо не раз перемагало росіян. Згадати хоча б розгром їхньої армії під Києвом, на Харківщині чи на півдні восени 2022 року.

Другий вектор — про те, що від нас приховують інформацію. Ми насправді, мовляв, від­ступаємо, а нам цього не кажуть. Це в той час, коли будь-яку інформацію перевірити зараз нескладно. Достатньо отримати її з різних джерел і порівняти. Сюди ж додається твердження про те, що західні партнери втомилися від війни й більше не планують нам допомагати. Що також є неправдою, бо жодної такої заяви від наших союзників за остан­ній час не було.

Третій — як наслідок перших двох про те, що нам потрібен мир будь-якою ціною. Мовляв, єдиний вихід — це сідати за стіл переговорів з ворогом.

І, звісно, те, що вже стало «класикою» російських «вкидів» — начебто розкол між на­шою політичною та військовою верхівкою. Хоча не тільки. Завдання ворога — розколоти суспільство, посіяти ворожість між різними категоріями населення: між військовими і цивільними, між мешканцями тилових і прифронтових міст, між різними групами воїнів тощо.

Кремлівські ботоферми

Про соцмережевих ботів, яких продукує ворог, знають, мабуть, всі. Проте, час від часу, українські користувачі того ж фейсбуку все одно потрапляють до них на гачок. Нагадає­мо, що бот — це спеціальна програма, яка імітує діяльність людини в соціальній мережі.

«Раніше проблемою для творців ботів було те, що вони не могли генерувати власні тек­сти. Зараз це вирішилось за допомогою штучного інтелекту. Тепер часто навіть профе­сіоналу буває важко відрізнити якісного бота від живого користувача. Тим більше, що й справжні користувачі під дією стресу, страху або інших сильних емоцій, буває, також дивно ведуть свої акаунти. Тому й ботам нескладно імітувати дії живих людей», — зазна­чає Оксана Мороз.

Цілі ботів, звісна річ, спрямовані нам на шкоду. Наприклад, вони масовими скаргами блокують невигідний для росіян контент. Або навпаки, численними лайками й перегля­дами піднімають в топ потрібне для них відео. Деякі боти можуть бути прокачані до рівня лідерів громадської думки, мають свою аудиторію й навіть «біографію» і здатні вкидати інформацію. Часто людина, встрявши в інтернет-суперечку навіть не підозрює, що має справу з програмою, а не зі справжнім користувачем.

Кілька простих правил інформаційної гігієни:

1. Зверніть увагу на джерело. Часто для поширення неправдивої інформації використо­вують маловідомі або щойно створені ресурси. Іноді сайти, схожі на офіційні (наприклад, m1l.gow.ua замість mil.gov.ua)

2. Перевірте автора посту. Звичайні боти зазвичай мають небагато «друзів» і коротку «історію» в стрічці.

3. Ігноруйте матеріали під емоційними заголовками «Шок!», «Сенсація!», «Від нас при­ховали!», а також ті, де знеособлені персонажі: «Військові скаржаться…», «Експерт пояс­нив…», «Жителька повідомила…». Зазвичай це відверта маніпуляція.

4. Зверніть увагу на кількість коментаторів. Якщо їх багато, не виключено, що матеріал просувають боти. Те саме стосується й поширень.

5. Придивіться до фото. Часом фейкові матеріали роблять нашвидкоруч і залишають «фотошопні» сліди.

Більше інформації можна знайти за посиланням.

Новини

“Політика героїв” увійшла до Плану стійкості України, який презентував Президент України

У своїй промові Президент наголосив, що десятий пункт Плану стійкості – “Політика героїв” є “чи не найбільш відповідальний пункт із морального погляду”

У Києві відкрили меморіальну дошку на честь героя Володимира Іщенка

Своє життя Володимир віддав за Україну 18 серпня 2024 року під час виконання бойового завдання поблизу села Іванівське Бахмутського району. Ворожий снаряд влучив у бліндаж, де він перебував

Міністерство оборони України запускає національну програму підтримки військових — «Плюси»

Це вагомий крок соціально відповідального бізнесу, який допомагає військовим на шляху до перемоги.

У Львові вдруге вручили нагрудні знаки «Честь і Батьківщина» родинам загиблих Героїв

Командир 103-ої бригади Сил ТрО ЗСУ полковник Ігор Бондаренко під час заходу звернувся до рідних загиблих захисників, підкресливши значення їхньої жертовності для нашої країни

Дізнатись більше