Перейти до контенту
0 800 507 028
Новини

«У мене ціль — навчити якомога більше офіцерів». Інтерв’ю з інструктором Вишколу капітанів

Сили територіальної оборони ЗСУ 110 переглядів

Навчанням бійців Сил територіальної оборони стар­ший лейтенант Ігор Степанченко на псевдо «Князь» за­ймається з першого дня широкомасштабного вторгнен­ня. Тоді він разом з тисячами киян добровільно став на захист держави.

24-го лютого у збірному пункті 130-го батальйону ТрО «Князь» побачив велику кількість мотивованих людей, які прийшли воювати, але не мали навіть елементарних навичок поводження зі зброєю. Цілими днями Степан­ченко навчав їх азам військової справи. У перервах між цим виходив з групою контрдиверсійної боротьби в ра­йон Ірпеня.

Після звільнення Київщини він не зупинився. Він вчив­ся сам і прагнув навчити ще більше бійців. Після боїв на Харківщині «Князь» розробив план навчання для свого батальйону. А невдовзі його відібрали до групи інструк­торів, які мали запустити «Вишкіл капітанів». Після нав­чання українських інструкторів у Британії, вони взялися за підготовку офіцерів Сил ТрО в Україні.

За понад рік двомісячний курс «Вишкіл капітанів» за­вершили 560 офіцерів. А сам Степанченко отримав ша­блю, якою відзначають найкращого інструктора кожного набору. Такої честі «Князь» удостоєний вже вдруге.

«У мене ціль — навчити якомога більше офіцерів і вклас­ти в них якомога більше знань. Я вкладаюся всією душею в цей курс і бачу результат своєї діяльності. Мені пишуть випускники, що вони зараз на Херсонському напрям­ку ефективно знищують противника та виконують над­складні завдання, використовуючи ті знання і принци­пи, які отримали на „Вишколі капітанів“, зокрема MDMP (Military Decision Making Process — військовий процес ух­валення рішень)», — каже він.

«Це дозволяє вберегти життя бійців»

З 2016-2017 року Степанченко почав готувати військо­вих та цивільних, викладав тактику дій малих груп та тактичну медицину. А буквально за рік до широкомасш­табного вторгнення змінив професію з юриста на мене­джера продажів в ІТ-компанії.

Наприкінці 2021-го йому зробили операцію, вирізали пухлину з щелепи. «У мене половини щелепи не було. Я півтора місяці переважно лежав, тому що не міг нормаль­но вставати та їсти тверду їжу. І коли почалося широко­масштабне, то я був дуже наляканий, що мене через стан здоров’я не візьмуть до війська. Але пощастило — взяли. То я перші півроку війни харчувався пюрешками та міві­ною і бігав без шолому. Я навіть зараз не можу вдягнути та зафіксувати шолом», — розповідає Ігор.

Після оборони Києва та Ірпеня його підрозділ переки­нули на північ від Харкова. Вони вели бойові дії за Демен­тіївку, потім було село Питомник. Після тяжких втрат в районі Дементіївки Степанченко почав долучатися до планування, продовжував займатися навчаннями особо­вого складу, звертався до керівництва батальйону щодо подальшого навчання бійців.

«Я почав дивитися відео по TLP (TLP — Troop Leading Procedures, процедури планування бою) капітана Джасті­на Деліона, опубліковане на сайті управління підготовки Командування Сил ТрО ЗСУ, подивився інші відео, почи­тав розумні книжки, зрозумів, як це все має функціону­вати і почав застосовувати. Ось ці мої «недолугі» знання TLP дали змогу дві наступні БРки ідеально відпланувати і відпрацювати, крім того, і це найважливіше, — особовий склад підрозділу постійно вдосконалював свої знання та навички. В результаті у нас не було ані загиблих, ані по­ранених», — ділиться офіцер.

Після цього він розписав план підготовки батальйону на відновленні на три тижні — хто чим має займатися, що командирам треба повчити TLP та запропонував такі навчання керівництву батальйону. А потім з ним стався «Вишкіл капітанів».

«На співбесіді на інструктора мене питали, що таке TLP та АПД (аналіз проведених дій), я вже знав, що це. Мене спитали, чи розумію я, навіщо це потрібно. І тут мене понесло. Я розповів, що це дозволяє виконати завдання та вберегти життя бійців. Мені досі це болить, бо в мене близько двадцяти бойових друзів загинуло, кілька у по­лоні, але ми їх повернемо».

Після цього Степанченка разом з іншими майбутніми інструкторами Вишколу відправили на навчання в Бри­танію. Звідти вони повернулися з величезним азартом навчати офіцерів.

На «Вишколі капітанів» командири рот, взводів та офі­цери штабів батальйонів вивчають процедури плануван­ня бою (TLP — Troop Leading Procedures), військовий про­цес ухвалення рішень (MDMP — Military Decision Making Process), діляться бойовим досвідом і розвивають свої лідерські навички.

«Перші три набори приїжджали на навчання зі скепси­сом. Думали, що це буде якась формальність, що їх поса­дять читати статути. А зараз вже до нас просяться при­їхати. Після кожного випуску слухачі моєї групи питають, чи можуть вони якось відправити до мене в групу своїх людей. Але ми тепер не беремо всіх, у нас вже відбуваєть­ся відбір», — каже інструктор.

Одна з важливих тем курсу — аналіз проведених дій, АПД.

«Я ще у своєму 130-му батальйоні почав проводити АПД після боїв підрозділу в районі Дементіївки. Хоча тоді це було не АПД, це був дебрифінг. Я просто з усіма поспіл­кувався, зібрав інформацію. У солдатів, у сержантів, у офіцерів абсолютно різне бачення тієї ситуації, що там взагалі відбувалося. І потім ми зрозуміли всі помилки і зробили висновки. Потім я почитав, що таке АПД, і почав це застосовувати, коли ми готувались до бойових дій у лісі під час відновлення».

На Вишколі офіцери відпрацьовують АПД на прикладі футболу. «У нас проводиться чемпіонат по мініфутбо­лу. І от у мене група з людей, більшість з яких не грали в футбол, дійшли до третього місця в чемпіонаті. Чисто за рахунок проведення АПД і врахування своїх помилок. Критично важлива штука в АПД — це закріпити те, що ти проговорив. От ми проговорили про погано викона­ну БРку, в наступному ми реалізували покращення. Ми проводили АДП після тренування, та йшли відпрацювати ще раз — і це закріпилося як навичка. У футболі так само. Вони врахували помилки, вийшли на наступне тренуван­ня — відпрацювали, вийшли на наступну гру — реалізува­ли, і показали результат», — пояснює Степанченко.

Mission command

Інструктори викладають слухачам стиль управління Mission command. «Якщо по-простому, то це можливість підпорядкованих командирів діяти ініціативно, щоб до­сягти поставлених старшим начальником цілей. Фактич­но це можливість командира самостійно впливати на ті рішення, які потрібно ухвалювати на полі бою. Ти їх не погоджуєш — ти знаєш мету, кінцевий стан, замисел ко­мандира та визначені ним обмеження і ти можеш швид­ко ухвалити рішення. Швидкість ухвалення рішення — це критично важливо. І ти, як людина, яка безпосередньо на місці, краще володієш ситуацією».

Степанченко додає, що для Mission command критично важливо враховувати ресурси, ризики та компетентність підпорядкованих командирів. «Якщо ти, як командир на­віть роти, хочеш, щоб був Mission command, ти маєш своїх взводників забезпечити необхідними ресурсами, в тому числі людськими. І тоді вони, в умовах бою, за відсутно­сті зв’язку можуть виконувати завдання самостійно».

Ті, хто примножують знання

Ігор Степанченко каже, що, випустивши шість наборів Вишколу капітанів, інструктори сильно зросли професій­но, стали краще володіти методиками викладання.

«Це дає можливість вкласти більше знань у слухачів. Щоб у них було не просто розуміння, що таке вісім кроків TLP, а були знання, які вони можуть застосовувати. Єди­не, що їм залишається, це адаптувати ці знання до реа­лій».

З кожним курсом нарощується кількість інформації, яку отримують слухачі. «Зараз інструктори — це реально ходячі енциклопедії. Наші інструктори вивчають досвід застосування підрозділів. Тобто раніше це було: «О, гар­не відео штурму, гарна робота аеророзвідки чи ударних дронів», а зараз ми дивимося ці відео і розбираємо їх на деталі, як професіонали. Ми все це враховуємо, робимо зміни в програмі, додаємо кейси, які потім розбираємо з слухачами. Додали більше „Дельти”, більше „Кропиви”, адаптовуємо програму до сьогоднішніх умов ведення бо­йових дій».

Інструктор каже, що його додатково мотивує те, що ви­пускники, з якими він підтримує зв’язок, використову­ють отримані знання і навички. Що у них виходить.

«І важливо, що вони самі почали поширювати отриман­ні знання та навички. От ми навчили ротного, він повер­нувся у підрозділ і навчив ще трьох взводних. Відбулося примноження знань».

Новини

Технологічні Сили України презентували «Путівник зброяра»

Видання детально описує повний життєвий цикл військової техніки, траєкторії постачання за контрактами з державою та з волонтерами, вихід виробника на ринок, особливості контрактування та його виконання

Ветерани й ветеранки можуть отримати безоплатні стоматологічні послуги у 332 медзакладах України

Програма діє вже сім місяців і сьогодні охоплює 23 області країни. Вже 332 медзаклади надають ветеранам і військовослужбовцям безоплатні стоматологічні послуги

Президент вручив сертифікати на житло родинам полеглих Героїв України

Зокрема, сертифікат на житло отримала мати полеглого Героя України Василя Матійчука, Любов Матійчук. Її син, відважний аеророзвідник 74-го батальйону 102 бригади територіальної оборони ЗСУ

Битва за культуру і спадщину: сучасні «Запорожці» у фотороботі Емеріка Луіссе захищають українську історію

Французький фотомитець Емерік Луіссе відтворив відому картину Іллі Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану» в сучасному контексті

Дізнатись більше