Перейти до контенту
0 800 507 028
Новини

Керувати FPV-дроном треба з хірургічною точністю

Сили територіальної оборони ЗСУ 160 переглядів

Командир відділення роти ударних безпілотних авіацій­них комплексів одного з підрозділів Сил ТрО Роман «Ту­рист» поділився з нами своїм досвідом бойових виїздів та розповів про специфіку роботи ударних дронів на фронті.

Розміняти дрон на ворожий танк

Дрони — це один з основних засобів, який допомагає нам не тільки в обороні, але й у наступі.

Не секрет, що безпілотні авіаційні комплекси активно вико­ристовують як наші Сили оборони, так і ворог. І використан­ня дронів як ударних засобів доволі ефективне.

Приблизно трьох дронів вартістю 500 доларів кожен виста­чає, щоб спалити ворожий танк, який коштує кілька мільйо­нів. І неважливо, який саме це танк, якої модифікації, старий він чи новий.

FPV-дрон також ефективно виконує роль загороджувально­го вогню, їхнє ефективне застосування зупиняє атаки ворога.

Жоден дрон не полетить без додаткового обладнання — пульта, антени та іншого. Тобто перед бойовим використан­ням його необхідно ще дообладнати, щоб мати можливість літати не на кілометр десь у полі, а, скажімо, на 5 км, на висо­ті 10-15 метрів від землі, щоб направити дрон до того ж танка.

Коли держава поставляє такі безпілотні авіаційні комплек­си, то в комплекті йде не тільки БК до них, а й додаткове наземне обладнання, яке допомагає збільшувати радіус ро­боти дрону.

Це велика ілюзія, що можна просто скинутись грошима, купити дрон і одразу виконувати завдання. Без додаткового обладнання це буде вкрай важко.

Час на навчання

На те, щоб навчити пілота FPV-дрона, потрібно не менше двох місяців, плюс практика — імітація бойових умов. Далі — практика у полі, в реальних бойових умовах.

Ефективно — це коли працює добре злагоджений підрозділ, з необхідним обладнанням, де люди розуміють, як з ним працювати, як обрати і облаштувати позицію. Коли група може працювати між собою без слів, бо кожен знає свою ро­боту і виконує її якісно.

Коли такий підрозділ заїжджає в сектор, то він закріплю­ється за бригадою, яка дає завдання прикривати певну тери­торію. Потім підрозділ ділиться на екіпажі, згідно з завдан­нями, проводить рекогностування, знаходить вигідні позиції і вже на основі цього працюють. Є командний пункт, який співпрацює з КП бригади — вони у прямій комунікації, є до­ступ до артилерії, розвідки, до їхніх начальників, до комб­рига.

Кількість людей у групі має бути такою, щоб мати можли­вість працювати нон-стоп, 24/7. Вони мають бути бездоганно злагоджені. Кожен гравець в екіпажі має знати, вміти вико­нувати і бути готовим замінити іншого учасника групи при потребі.

Екіпаж

У групі зазвичай є пілот, командир і водій. Водій одночасно може виконувати кілька ролей, наприклад, бути сапером чи техніком.

Обладнання готується заздалегідь на тилових базах. Група заходить у зону «бойових» вже зі всім необхідним обладнан­ням. Якщо чогось не вистачає, то логістика підвозить. Так чи інакше у нас на самому початку вже є розуміння, де і з чим доведеться працювати.

Підготовка пілота

Пілотом має бути людина з «холодним» розумом. Вона по­винна вміти відкинути емоції, бо вони заважають роботі. Це точно не азартні гравці чи невротики. Пілот мусить мати хо­рошу витримку, холодні мізки і легкість в управлінні дроном. Тобто рух стіку на джойстику може бути ледь помітним. Тре­ба вміти керувати дроном з хірургічною точністю.

Маєте розуміти, що ви не екскаватором керуєте, а дроном, ще й з додатковим навантаженням. Це треба враховувати. Варто бути готовим, що може періодично відвалюватись зв’язок, не впадати в азарт, коли бачиш танк за кілька міль­йонів доларів, бо через адреналін буде з’являтись тремор у руках.

Пілот має повністю відповідати за поведінку дрона і не нервувати. Ви керуєте дроном, а не він вами.

Часто на початку свого навчання пілоти починають літати так, ніби вони на перегонах, починають невиправдано ризи­кувати. Тоді збільшується вірогідність втратити дрон.

Спочатку необхідно навчитись літати повільно, тримаючи одну висоту. Ми даємо базові вправи: посадка в одну точку, проліт по певній лінії, з однією швидкістю, утримання однієї висоти. Вчимо зависати на одному місці, тримаючи на при­цілі в екрані певний об’єкт, і рахувати вголос до тридцяти. Це доволі нелегке завдання.

Керування дроном узимку

Переважно взимку вітри помірні, повітря сприятливіше для польотів, ніж у теплу пору, але батарея може тримати гірше. Для цього є термосумки, які нагрівають батарею і тримають температуру під час польоту, що допомагає зберігати заряд.

Якщо батарея замерзла, то її складніше реанімувати. Їй по­трібно спершу нагрітися, а це втрата часу і заряду.

Пропелери зазвичай не обмерзають, це міф. Вкрай рідко таке може бути. Але в нас такого не траплялось. Швидкість обертів цього не дозволить.

Заповіді пілота

Не треба нехтувати базовими принципами маскування, зо­крема варто маскувати й автомобіль. Не зависати довго на одному місці, коли злітаєш чи сідаєш на позиції. Планувати свої дії так, щоб не чекати нікого на одному місці, робити все чітко, без зайвих рухів.

Пілоти FPV-дронів — це люди, які працюють в найгарячіших точках. Працюють там само, де і піхота на нулі, а літають ще далі.

Нещодавно наші хлопці підбили танк та спалили МТ-ЛБ.

Велика кількість штурмів зараз проходить там, де задіяні пілоти. Якщо пілот навчений, то він може залітати і у ворожі окопи, і у бліндажі. Але знову ж таки, для цього треба до­даткове обладнання, яке дозволяє пролітати між деревами і знижуватись фактично до рівня землі. Під час тренувань бійці навчаються залітати в такі «вікна». Ми імітуємо бойові вильоти у приміщеннях, спортзалах — де є козли, стенди, ви­сока стеля. Таке собі поле бою в мініатюрі. Так бійців навча­ють тримати одну швидкість, висоту тощо.

Новини

“Політика героїв” увійшла до Плану стійкості України, який презентував Президент України

У своїй промові Президент наголосив, що десятий пункт Плану стійкості – “Політика героїв” є “чи не найбільш відповідальний пункт із морального погляду”

У Києві відкрили меморіальну дошку на честь героя Володимира Іщенка

Своє життя Володимир віддав за Україну 18 серпня 2024 року під час виконання бойового завдання поблизу села Іванівське Бахмутського району. Ворожий снаряд влучив у бліндаж, де він перебував

Міністерство оборони України запускає національну програму підтримки військових — «Плюси»

Це вагомий крок соціально відповідального бізнесу, який допомагає військовим на шляху до перемоги.

У Львові вдруге вручили нагрудні знаки «Честь і Батьківщина» родинам загиблих Героїв

Командир 103-ої бригади Сил ТрО ЗСУ полковник Ігор Бондаренко під час заходу звернувся до рідних загиблих захисників, підкресливши значення їхньої жертовності для нашої країни

Дізнатись більше