«Людей треба мотивувати власним прикладом»
Ми поспілкувалися з найкращим слухачем п’ятого набору «Вишколу капітанів» старшим лейтенантом Богданом Д’яченком на псевдо Д’як про його бойовий шлях та дізналася, чи допоможуть набуті на Вишколі нові знання ефективніше виконувати бойові завдання.
Початок служби у війську
24 лютого минулого року я побачив у домовому чаті відео, де були зняті ворожі гвинтокрили, що летіли над Гостомелем, через який я майже кожного тижня їздив на дачу. Я усвідомив, що саме зараз у мене точка прийняття рішення, що я зобов’язаний щось робити, тому вступив у військо. Спочатку був солдатом, потім командиром відділення.
Я хоч і фізично витривалий, але знань військових до широкомасштабного вторгнення не мав. Колись давно закінчив кафедру офіцерів запасу, але фахових навчань там особливих не отримав.
На початку більшу частину нашого батальйону вивели на Гостомельське шосе, ми стояли в обороні, чекаючи на можливий прорив противника. Напевно цей період був у цій війні найважливішим, коли звичайні люди проявили готовність чинити спротив, усвідомлюючи всю небезпеку.
Після цього потрапив до штабу батальйону у групу планування. Згодом прийшло розпорядження сформувати зведену стрілецьку роту для підсилення механізованих батальйонів, які воювали на сході. Я подав свою кандидатуру, її затвердили. Так я став заступником командира роти з морально-психологічного забезпечення.
Ми зайшли в один з населених пунктів Луганської області. Як рота, яка складалася переважно з цивільних у минулому, ми зарекомендували себе доволі непогано. Ми дві доби тримали Комишуваху. Особисто я нарахував за цей час 86 танкових пострілів у своєму напрямку.
Був двічі поранений, лежав у шпиталі. Вилікувався, залишився мотивованим до спротиву. Вважаю, що поки противник знаходиться на нашій землі, його треба нищити.
Після Луганської області я повернувся на посаду офіцера групи планування, а через якийсь час очолив її. Потім була Кремінна, де особовий склад теж проявив себе по-геройськи. Люди віком за 40 років, по 4-6 людей на позиціях, тримали оборону, відбиваючи напади тренованих російських десантно-штурмових батальйонів.
Коли начальник командного пункту пішов на підвищення, я зайняв місце начальника командного пункту-заступника начальника штабу з бойового управління у 131 батальйоні 112 бригади Сил ТрО.
Як потрапив на Вишкіл капітанів
По поверненню з Донецької області наші командири рот і взводів були направлені на ці курси. Звідти вони повернулись з професійною підготовкою. Наприклад, до мене в групу планування прийшов офіцер, який за рівнем своїх знань був на голову вищим за мене.
Щоб самому потрапити на Вишкіл капітанів, спочатку довелось підготувати собі заміну. Тоді зміг піти на курси і я.
Зараз мій батальйон у районі виконання бойових завдань, планую до нього приєднатись найближчим часом.
Чого навчили
При прийнятті будь-якого військового рішення, я маю спиратись на наявні дані, враховувати обставини, проводити аналіз подій, на основі яких роблю загальний висновок.
Нас навчили систематизувати наявні факти про місцевість, погоду, цивільне населення, про суть завдання, і як все це поєднати. Це все є важливими елементами у процесі ухвалення військових рішень — Military Decision Making Process (MDMP).
Навчили, як виробити і прийняти таке рішення, продумати можливі варіанти і видати наказ підлеглим, виконання якого принесе загальну користь. Саме на Вишколі капітанів мені дали покрокову інструкцію, як офіцер має ухвалювати рішення, що він має брати за основу.
Нам дали зрозумілий алгоритм ухвалення рішення, чіткий чек- ліст. Не сказали, як робити, але пояснили, в якій послідовності і що треба робити, щоб на виході в мене з’явився результат у вигляді прийнятого рішення. Я чітко усвідомлюю процедуру, що і в якій послідовності маю зробити.
Також вчили проводити АПД – аналіз проведених дій (After Action Review, — Ред.). І хоч я сам для себе все життя проводжу такий АПД, за ці 8 тижнів навчання на Вишколі наші інструктори змогли дуже стисло, але концентровано довести всю необхідну інформацію.
Під кінець навчання я думав тільки про те, як отримані знання скоріше застосувати на практиці. Просто соромно під час війни не навчатись, коли є така можливість.
Процеси TLP (Troop Leading Procedures або процедури планування бою — Ред.), яких нас також навчали, вимагають послідовної і наполегливої роботи з концентрацією зусиль, вимагають ухвалювати рішення не на основі емоцій або власного досвіду, а спираючись на аналіз чітко визначених чинників. Це має бути саме процес прийняття рішення на основі цих чинників.
Стовідсотково планую використовувати отримані на Вишколі знання. Застосування цих алгоритмів допоможе ефективніше виконувати поставлені завдання.
Мотивація
Людей треба мотивувати, в першу чергу, власним прикладом.
Треба усвідомити, що війна надовго. Треба бути готовим пройти цей шлях. Якщо ми цього не зробимо, то не зробить ніхто. Інакше нас знищать, або ворог змусить воювати нас вже за нього. Я себе мотивую таким чином.
Принципи функціонування підрозділу
Атмосфера в колективі надважлива. У військо прийшли люди з різними долями, з різним рівнем підготовленості. Але це вмотивовані люди. Важливі довіра і відчуття відповідальності один за одного, вміння правильно розставляти пріоритети, не звертаючи уваги на зайве.
Обов’язково має бути взаємоповага, відчуття справедливості і вимогливість один до одного. І ця вимогливість має будуватись на принципах, зрозумілих кожному.
Важливість навчання
Я певен, що використання навичок, здобутих на Вишколі капітанів, допоможуть виконати успішно не одне завдання та врятувати не одне життя і здоров’я бійців.
Зрештою, перемагають люди, їхня рішучість і вмотивованість. Треба берегти тих людей, що зараз воюють, створювати їм умови для перемоги, а без знань ніякої перемоги здобути неможливо. Тому Вишкіл – це краще, що було зі мною у військовому житті.
Новини
“Політика героїв” увійшла до Плану стійкості України, який презентував Президент України
У своїй промові Президент наголосив, що десятий пункт Плану стійкості – “Політика героїв” є “чи не найбільш відповідальний пункт із морального погляду”
У Києві відкрили меморіальну дошку на честь героя Володимира Іщенка
Своє життя Володимир віддав за Україну 18 серпня 2024 року під час виконання бойового завдання поблизу села Іванівське Бахмутського району. Ворожий снаряд влучив у бліндаж, де він перебував
Міністерство оборони України запускає національну програму підтримки військових — «Плюси»
Це вагомий крок соціально відповідального бізнесу, який допомагає військовим на шляху до перемоги.
У Львові вдруге вручили нагрудні знаки «Честь і Батьківщина» родинам загиблих Героїв
Командир 103-ої бригади Сил ТрО ЗСУ полковник Ігор Бондаренко під час заходу звернувся до рідних загиблих захисників, підкресливши значення їхньої жертовності для нашої країни